Recensie: ‘Positief over bevallen’ van Milli Hill

Voor mijn laatste bevalling was ik het meest gespannen van alle drie. Vraag me niet waarom, want mijn vorige bevallingen zijn prima verlopen. Bij de eerste wist ik natuurlijk niet wat ik kon verwachten en ging ik er heel relaxed in. Het was zelfs zo dat we pas de verloskundige belden toen ik al bijna volledige ontsluiting bleek te hebben. En ik maar denken dat het allemaal voorweeën waren die ik de hele dag had lopen opvangen omdat ze nou eenmaal niet heel regelmatig kwamen. Tja, want onwetend als ik was, ging ik natuurlijk blind af op de informatie ik op de voorlichtingsavond over bevallen kreeg; ze moesten regelmatig zijn en om de paar minuten. Bij de tweede keer was het overigens nogal een deceptie dat ik ‘pas’ op vijf centimeter zat toen de verloskundige het voor het eerst controleerde. Maar uiteindelijk is het ook die keer heel goed gegaan.

Geen nare ervaringen dus, maar toch kreeg ik de laatste weken voor mijn derde bevalling een lichte buikkramp wanneer ik eraan dacht. Ik maakte me zorgen of het ook dit keer wel weer allemaal goed zou gaan. Het voelde een beetje als het lot tarten; ik had immers al twee gezonde kinderen en goede bevallingen gehad, zou me dat een derde keer nog wel gegund zijn? En toen ontdekte ik het boek ‘Positief over bevallen’ van Milli Hill. Dit boek heeft me mijn zelfvertrouwen teruggegeven wat betreft de bevalling. En daarmee bedoel ik dat ik voelde dat ik het echt zou kunnen. Het liet me nadenken over waar mijn angst op gebaseerd was, en daardoor kwam ik tot de conclusie dat daar geen echte reden voor was. Ik kon het daardoor ook meer loslaten. Ook heeft het me gestimuleerd om van tevoren een beeld te maken van hoe ik het graag zou willen. En ik kan nu zeggen dat dat ook echt zo gegaan is; voor ons was dit een bevalling zoals we die van tevoren hebben gewenst. Uiteraard is elke bevalling anders en heb je niet altijd alles in de hand maar ik denk echt dat dit boek je zo goed mogelijk helpt om de regie zelf in handen te hebben, ook wanneer het onverhoopt niet loopt zoals je wenst.

Het boek is heel informatief en beschrijft bijvoorbeeld de verschillende fases van een bevalling; van de eerste fase waarin je gespannen afwacht totdat er wat gebeurt, tot het moment dat je je baby in je armen hebt. Het gaat in de praktijk natuurlijk nooit precies zo zoals het beschreven staat, maar het geeft een heel realistisch globaal beeld. Er staan ook veel ervaringen in van vrouwen die beschrijven hoe het voor hen was. Ik las over het effect van oxytocine, (ook wel liefdeshormoon genoemd); het stofje in je lichaam dat vrijkomt als je je gelukkig en veilig voelt. Hier heb ik tijdens de eerste fase van de bevalling veel aan gehad; Nico hoefde maar over mijn rug te aaien en de weeën leken minder scherp te zijn. Kan ook tussen mijn oren hebben gezeten, maar ach, dan nog was het fijn 😉 Er wordt met veel humor en zelfspot geschreven, zoals in de inleiding waarin de schrijfster haar gedachten beschrijft toen ze net had ontdekt dat ze zwanger was;

Gedachte 1: O. Mijn. God. Er zit een BABY in. Gedachte 2: O. Mijn. God!! Die moet er op een gegeven moment UIT!!

Het boek laat je lachen en relativeren. Het informeert en laat je nadenken over wat je nu écht wil en belangrijk vindt tijdens je bevalling. En zo ga je in ieder geval goed voorbereid en hopelijk met veel vertrouwen je bevalling tegemoet. En dat is toch wat iedere zwangere vrouw wil?! Ik gun in ieder geval iedere vrouw die gaat bevallen dit gevoel. En daarom wil ik mijn boek graag geven aan iemand die nog gaat bevallen en dit boek graag zou hebben. Dus wil je dit boek hebben, of gun je hem iemand anders? Reageer dan onder deze blog, op Facebook of Instagram.*

* Als er meerdere reacties zijn, zal ik loten.

3 gedachtes over “Recensie: ‘Positief over bevallen’ van Milli Hill

1. Wat schrijf je ontzettend leuk! En wat leuk om jou gisteren te hebben ontmoet 🙂 Ik ben zeer benieuwd naar het boek en zou het best wel kunnen gebruiken. Stiekem toch best eng allemaal. Groetjes Charlotte

Like